Kroz posljednje četiri godine mogli smo nažalost svjedočiti nebrojenim tragedijama i katastrofama koje su se događale ili događaju na redovnoj bazi i nekim automatizmom ih stoga logično pospremamo u bolnu rotopotarnicu sjećanja želeći ih čim prije zaboraviti. Događaj koji se zbio baš prije spomenute četiri godine mogao je imati još jedan tužan epilog, ali to se srećom nije dogodilo.
Mnogi su vjerojatno zaboravili na događanja koja su se zbila u Tajlandu kad je mlada nogometna momčad sastavljena od 12 dječaka predvođena pomoćnim trenerom tijekom izleta zaglavila u spiljama koje su poplavljene nakon iznenadnog monsuna. Zahvaljujući fantastičnom dokumentarističkom 'duetu', Jimmyu Chinu i Elizabeth Chai Vaserhelyi, odnosno 'National Geographicu', konačno možemo uz film ''Spašavanje'' saznati dramatičan slijed događaja koji su se zbili, aktere koji su sudjelovali u tom herojskom činu, ali i brojnim poteškoćama i odlukama s kojima su se susreli.
23. lipnja 2018. juniorska nogometna momčad sastavljena od 12 dječaka u rasponu od 11 do 16 godina starosti predvođena 25-godišnjim pomoćnim trenerom nakon treninga odlazi u razgledavanje znamenitog Tham Luang pećinskog kompleksa. Dok su dječaci i trener unutra bezbrižno razgledavali prirodne ljepote vani se iznenada stvorio monsun koji je u jako kratkom vremenskom periodu u potpunosti poplavio spilju. Lokalne vlasti i tajlandska vlada promptno su reagirali uputivši na lokaciju svoje najobučenije mornaričke ronioce, no oni nažalost ipak nisu bili pripremljeni za takvu specifičnu akciju koja je zahtijevala ronjenje kroz mračne, uske i muljevite spiljske prolaze i postalo je jako brzo jasno kako nemaju rješenja uz pomoć kojih bi u što kraćem vremenu locirali i spasili dječake.
Za savjet i pomoć su se stoga obratili dvojici najiskusnijih spiljskih ronioca na svijetu, Johnu Volanthenu i Richardu Stantonu koji su se odmah odazvali pozivu. Po dolasku u Tajland i Tham Luang, dočekala ih je prava gomila novinara, zabrinutih roditelja i članova obitelji kao i običnih znatiželjnika. Jednom riječju, kaos. Vojska je dakako nadzirala akciju spašavanja, a kako se situacija uz sveprisutnu kišu iz trena u tren još i više pogoršavala, nisu olako željeli u akciju uključiti Johna i Richarda kako ne bi u slučaju fatalnog ishoda odgovarali i za njihove živote.
Vodene pumpe su neumorno ispumpavale vodu, no to nije bilo od neke velike pomoći s obzirom na sve češće prolome oblaka i činjenicu kako su dječaci bez hrane, a možda i kisika. Kad su John i Richard konačno dobili zeleno svjetlo da izvide situaciju, nakon urona su u jednoj od brojnih zračnih komora na vlastito zaprepaštenje pronašli grupicu radnika koja je bila zadužena za instalacije cijevi od pumpi i za koje nadležni u cijelom metežu nisu niti znali da nedostaju. Ono što je uslijedilo, ubrzo se pretvorilo u pravu utrku s vremenom i borbom za živote. Svaki sat je trajao kao tjedan, a svaki dan kao mjesec i postalo je upitno hoće li dječaci uopće preživjeti...
Lako bi vam ovako bilo do kraja prepričati kompletnu priču čiji se ishod već odavna zna, no fascinira način na koji su je redateljski par Chin/Chai Vaserhelyi prezentirali. Zahvaljujući zavidnoj količini do sad neviđenih arhivskih snimaka koje su sveprisutno dokumentirale te dramatične događaje, autori su uz intervjue s glavnim akterima akcije spašavanja gotovo u potpunosti zaokružili kompletnu priču. Hrpa fascinantnih podvodnih snimaka, napetih i bolno dramatičnih momenata i ispovijesti, tragedija, nelagode, ali i sretnih momenata, čine gledanje ovog dokumentarca pravim užitkom.
Chin i Chai Vaserhelyi itekako znaju kreirati ravnopravan adrenalinski koktel emocija u kojem se prepliću osjećaji ushita, straha, neizvjesnosti, drame i euforije, a u njihovo umijeće smo se već itekako mogli uvjeriti kroz briljantne dokumentarne filmove ''Meru'' i ''Free Solo''. Valja svakako naglasiti kako je jedina svojevrsna mana filma, za koju moram otvoreno naglasiti nisu krivi autori, nedostatak izjava i pogled na cijelu situaciju iz perspektive samih dječaka i njihovog trenera, no prava na njihovu ispovijest je navodno otkupio Netflix, a valja spomenuti kako su događaji rekonstruirani i u tajlandskom filmu ''Spilja'' iz 2019.
Piše: Ivica Perinović