U mnoštvu filmskih vijesti i događaja koje redovno pratimo u medijima, svako malo nas pogodi i neka crna, tužna. Jedna takva se nažalost dogodila i jučer. U Zagrebu u 97. godini života napustio nas je jedan od ponajboljih hrvatskih redatelja i scenarista svih vremena, veliki Vatroslav Mimica.
Rođen 1923. u Omišu, Mimica je svoj životni poziv počeo tražiti na 'Medicinskom fakultetu' u Zagrebu nakon čega se 1942. pridružio antifašističkom pokretu. Nakon rata se počeo baviti književnošću i filmskom kritikom, a 1950. je postavljen za direktora 'Jadran filma'. Kao redatelj debitira igranim filmom ''U oluji'' (1952.) nakon čega započinje suradnju s Veljkom Bulajićem s kojim supotpisuje nekoliko scenarija za njegove kratke filmove.
1955. snima urnebesnu komediju ''Jubilej gospodina Ikla'' sa zadarskim glumcem Antunom Nalisom u glavnoj ulozi, a zatim se 'baca' u svijet animacije gdje s Vladimirom Tadejem piše scenarije za više crtanih filmova 'Zagreb filma' i autore poput Dušana Vukotića (''Cowboy Jimmy'') i Nikolu Kostelca da bi 1957. i sam režirao svoj prvi kratki animirani film ''Strašilo''. Upravo u tom periodu započinje i procvat 'Zagrebačke škole crtanog filma' koja zahvaljujući Mimici, Tadeju, Vukotiću, Kostelcu i drugim pionirima domaće animacije postiže veliki uspjeh u svijetu i sa svojim ostvarenjima osvaja niz priznanja poput nagrada u Veneciji, Moskvi, Annecyu, Oberhausenu, Puli, Zagrebu, Beogradu, itd.
Glavna preokupacija Mimičinih animiranih djela bila je usamljenost i otuđenost čovjeka u suvremenoj civilizaciji, a premda on sam nije nikad bio klasični animator niti crtač kroz scenografiju nerijetko sačinjenu od izrezaka fotografija, intenzivnu upotrebu glazbe i zvučnih kulisa bio je jedan od onih čija djela nose posebno autorsko obilježje.
Godine 1961. u Italiji zajedno s Mariom Totom režira povijesni film ''Tvrđava Samograd'' (izvorno Solimano il conquistatore) o pokušaju osvajanja Beča od strane sultana Sulejmana i njegovih osvajačkih trupa. U periodu od 1964. do 1968. režira hvaljene i višestruko nagrađivane filmove ''Prometej s otoka Viševice'', ''Ponedjeljak ili utorak'' i ''Kaja ubit ću te!'' u kojima se služi metodom toka svijesti, odnosno, propitivanjem apsurdnosti rata i uništenja.
1969. nam donosi jedan od najboljih filmova iz svojeg impozantnog opusa, a riječ je moderniziranoj adaptaciji Čehovljeve novele Događaj koja se analitički dotiče teme zločinačkog poriva. Uslijedili su potom filmovi ''Hranjenik'' (1970.) i ''Makedonski dio pakla'' (1971.) da bi 1975. svjetlo dana ugledao jedan od najvećih povijesnih spektakala na ovim prostorima, ''Seljačka buna 1573''. Do kraja aktivne filmaške karijere snimio je još dramu ''Posljednji podvig diverzanta Oblaka'' (1978), mini-seriju ''Anno Domini 1573'' koja je u biti produžena verzija Seljačke bune i povijesni spektakl ''Banović Strahinja'' (1981.) u kojem je naslovnu ulogu tumačila međunarodna filmska zvijezda Franco Nero.
Mogli bismo o Mimičinom životu i radu ispisati još brojne retke, no najbolje ćete ga upoznati kroz nasljeđe koje nam je ostavio, a to su dakako filmovi. Počivao u miru!